Regeringen har beslutat om så kallad byggstart för Luleå hamn. Det innebär ett slutgiltigt klartecken för en miljardsatsning på hamnen i Luleå.
Planeringen av utbyggnaden av Luleå hamn, det så kallade ”projekt Malmporten”, har pågått i flera år och beslutet var väntat. Regeringen beslutade redan i den nationella infrastrukturplanen 2018–2029 att satsa på Luleå hamn, och det senaste beslutet innebär att regeringen nu ger det definitiva klartecknet för utbyggnaden.
— En tidig julklapp och ett otroligt glädjande besked från regeringen som visar hur viktigt det här är även på nationell nivå. Malmporten är en avgörande satsning för norra Sveriges industri- och samhällsutveckling. Vi kommer vara en helt ny hamn om bara några år, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå Hamn, i ett pressmeddelande.
Ökat djupgående
Projekt Malmporten innebär att farleden och Luleå hamn kommer att muddras och fördjupas med närmare sex meter, vilket i sin tur ger handelsfartygen ett nytt maximalt djupgående om 15 meter. Muddringsarbetet planeras starta 2024, och året därpå börjar Luleå Hamn bygga den nya djuphamnen med minst två kajlägen.
Med Malmporten följer en tredubblad lastkapacitet sommartid och därmed minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader.
En del av muddermassorna, motsvarande cirka 75 fotbollsplaner, återanvänds för att skapa nya landytor för infrastruktur med logistikpark och möjlighet till företagsetableringar samt hamnplan vid kaj i det närliggande området Skvampen. Malmporten beräknas kunna invigas till 2028 och leda till ett par hundra arbetstillfällen.
Miljardprojekt
Kostnaden för projekt Malmporten uppgår till cirka 2,7 miljarder kronor och fördelas lika mellan Luleå kommun och staten via Sjöfartsverket och Trafikverket.
– Vi gör rekordstora satsningar på infrastrukturen i hela landet. Investeringarna i Luleå hamn är viktiga för hela Sverige, inte minst för att stärka konkurrenskraften. Det här skapar jobb och framtidstro, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).