Skeppsmäklarnas vd Berit Blomqvist ställer sig skeptisk till European Shippers’ Council bild av containerköer i Europas hamnar och underkapacitet på sjölinjerna till Asien:
– Du fattar väl att rederier inte avsiktligt låter gods stå kvar i hamnen.
Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklareförening vars medlemmar företräder rederier på den svenska marknaden, ifrågasätter misstänkliggörandet mot branschen från ESC:s sida.
– Det låter så stort när det står att de haft krismöte. Jag blir skeptisk till att det talas om kapacitetsbrist, även om det har vänt väldigt fort efter Hanjinkonkursen i somras, säger Berit Blomqvist till Transportnytt.
– Problemet har ju varit de fruktansvärt låga raterna som blev en följd av överkapacitet och att konkurrensen har varit stenhård. Rederierna kan ju inte överleva annars. Att raterna ska upp tror jag att även många inom industriföretagen välkomnar.
Berit Blomqvist noterar att hon ur sitt svenska perspektiv inte kan veta ifall det förekommer rederikarteller på den internationella marknaden. Men att rederier vidtar åtgärder för att minska kapaciteten, genom att exempelvis dra ner på inchartrat tonnage, ser hon som ekonomiska självklarheter i den situation som har rått. Vad gäller transporter från Sverige är hon bekymrad över stora störningar – men syftar då på dem som Hamnarbetarförbundet har stått för i Göteborg.
Alexander Kristofersson