4 kronor extra per paket skickat med standardtjänsten Mypack i samband med Black Friday och jul – så ser blir Postnords oombedda överraskning åt kontraktskunderna ut. Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, ryter till mot företaget som han till nyligen var kommunikationschef för.
– Den bristande framförhållningen och avsaknaden av dialog är anmärkningsvärd, utropar Svensk Digital Handels nya vd Per Ljungberg.
Postnord kallar sitt prispåslag för kapacitetstillägg, och det tillämpas under en och en halv månad: året ut från den 15 november 2018. Påslaget blir 4 kronor per kolli på paket som skickas med de fyra Mypack-tjänsterna Collect, Home, Return drop off och Return pickup. Mypack är Postnords standardpakettjänster, med levererans vanligtvis nästa vardag.
– Att Postnord sätter in extra åtgärder för att klara leveranserna i samband med julhandeln är bra, men vi är starkt kritiska till att informationen om prishöjningen sker utan dialog och bara knappt tre månader före årets julhandel sätter fart på allvar, säger Per Ljungberg.
Insatserna som Postnord listar som grund är att hyra in extra lastbilar och chaufförer, anställa extrapersonal, förlänga utlämningsställens öppettider, öppna tillfälliga utlämningsställen samt leverera hem till mottagare på helger.
”Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher”, skriver Postnord på sin sajts informationssida om tillägget.