Nu är det klart. Postnords brevbärarbilar av märket Fiat Fiorino kommer att fasas ut och ersättas av betydligt större VW Caddy Maxi. Det handlar om cirka 5 000 fordon som skall ersättas under 2016 och 2017.
Efter en tuff upphandling av brevbärarbilar för den svenska och danska marknaden har Postnord valt VW Caddy Maxi som ersättare till Fiat Fiorino och de gamla Renault Kangoo från förförra upphandlingen som fortfarande rullar. Märken som varit med i upphandlingen var Fiat, Ford, Renault, Toyota och VW.
Affären omfattar cirka 5 000 bilar. Leveranserna påbörjas nu under 2016 och fortsätter under 2017 och man har option för perioden 2018 till 2020. Det handlar alltså om den långa Maxi-modellen med TDI-dieselmotorn på 75 kW/102 hk och DSG-automatlåda.
Från Postnord vill man inte svara på vad som ingått i kravlistan, utom att totalekonomin haft betydelse. Högerstyrning och automatlåda är naturligtvis självklara krav, och vi utgår från att man lagt stor vikt vid säkerhetsutrustningen.
Vi är också övertygade om att VW:s väl utbyggda och rikstäckande serviceorganisation har haft betydelse vid upphandlingen. Där slår man definitivt de nuvarande brevbärarbilarna från Fiat. Annars borde den långa, och lasttåliga versionen, av Fiat Dobló ha legat bra till. Vi har under upphandlingstiden sett flera sådana Postnord-målade bilar i buskarna.
Att Postnord gått upp en storleksklass från föregångaren Fiat Fiorino förklaras av att marknaden förändrats med mer distribution av tyngre gods i takt med att internethandeln utvecklats.
Christer Andersson