Posten Norge kör just nu en av sina nya eldrivna lastbilar 160 mil till Nordnorge. Och under resan samlar man in data om elförbrukning och laddningsmöjligheterna längs vägen.
I år har Posten Norge fått flera nya eldrivna lastbilar, däribland en tvåaxlig Scania 25P och en treaxlig MAN eTGM. MAN-lastbilen väger 26 ton och Scanian 19 ton. Scania-lastbilen har en uppgiven räckvidd på cirka 25 mil och dess batteripaket en kapacitet på 300 kilowattimmar.
Resan, som startade i Oslo den 23 augusti och har Tromsø i Nordnorge som slutdestination, planeras pågå i cirka två veckor. På resan följer civilingenjörsstudenten Ole-André Isaksen vid Norges Arktiske Universitet med. Hans uppgift är att samla in data om bland annat lastbilens elförbrukning och laddmöjligheterna under resans gång (se faktaruta nedan).
Ett av Posten Norges syften med studieresan är att skaffa sig erfarenhet av långdistansresor med eldrivna lastbilar och kunskap om hur ellastbilarna klarar det arktiska klimatet i Nordnorge.
Dessa data ska samlas in från resan:
Hur laddinfrastrukturen för lastbilar ser ut i Norge i praktiken
Lastbilens elförbrukning vid olika väderförhållanden och körmönster
Hur lastbilen fungerar under arktiska väderförhållanden
Förarnas synpunkter på och förhållningssätt till en ellastbil