FÖRETAGET. Släptillverkaren och lastbilspåbyggaren Ory har satsat rejält med en ny anläggning i Örebro. Samtidigt har företaget fått en ny jätteorder med stor framtidspotential.
Mindre än ett år efter första spadtaget invigdes Orys nya anläggning i Örebro i höstas med en spelning av Svenska Kammarorkestern. Platsen för konserten var i verkstadslokalen, vilket gjorde spelningen unik på mer än ett sätt.
– Det blev väldigt uppskattat, både av dem och av oss, säger Otto Nyängen, som är platschef på Ory i Örebro och varit drivande i nybyggnadsprojektet.
Han kom in bolaget för 3,5 år sedan och såg från första stund behovet av en större och moderniserad anläggning för att kunna ta steg framåt i utvecklingen.
– Jag presenterade idén för styrelsen bara en månad efter jag hade börjat här och under mitt första år på Ory lade jag mycket tid på att arbeta med olika förslag. Till slut landade vi i att köpa 12 600 kvadratmeter mark i anslutning till vår befintliga anläggning och bygga en ny serviceverkstad med en golvyta på runt 1 000 kvadratmeter, berättar han.
Tredubblad servicekapacitet
För drygt ett år sedan, i januari 2023, sattes skopan i marken och i oktober samma år stod anläggningen klar att börja flytta in i. Servicekapaciteten har tredubblats mot tidigare och dessutom har det byggts både ny lackeringsanläggning och blästeranläggning. Svetsningen har separerats från övrigt servicearbete, vilket har förbättrat arbetsmiljön i lokalerna avsevärt.
– Ett stort beslut var att driva hela anläggningen med fjärrvärme. Det var en utmaning för lackboxleverantören som inte tidigare jobbat med fjärrvärme. Ingående temperatur på fjärrvärmen kan variera väldigt över årstiderna, vilket inte lackboxtillverkarna är vana vid. Traditionellt sett har deras anläggningar drivits med olja eller gas, vilket ger en konstant temperatur. Men vi hittade en bra lösning och är väldigt nöjda även ur ett hållbarhetsperspektiv med det här beslutet, säger Otto Nyängen.
Största investeringen
Investeringen i anläggningen är den största som koncernen Translink, där Ory samt Kilafors ingår, någonsin gjort och ligger på ungefär 30 miljoner kronor. Konstruktionen är gjord för att enkelt kunna byggas ut ytterligare. Ett av målen är nämligen att växa och bli större och då kommer det krävas ytterligare verkstads- och serviceyta.
– Vi tittar också på hur vi ska kunna öka serviceutbudet för våra kunder i södra Sverige. I dagsläget ringer de till oss och beställer reservdelar som vi skickar från Örebro men en lösning skulle kunna vara att strategiskt placera ut en container med reservdelar hos en återförsäljare söderut. Vi har inga egna fältmekaniker i dag, de flesta kommer hit till oss för service och reparationer, säger Otto Nyängen.
Efterfrågar lättviktsekipage
Hållbarhet är en av de största frågorna för åkerinäringen i närtid och kunderna efterfrågar i allt större utsträckning lättviktsekipage som ökar lastkapaciteten och gör att kunderna kan transportera större volymer i en och samma transport.
– Vi har nyligen gjort våra första lättviktsekipage med flak i aluminium. Det är främst materialet vi har att jobba med för att sänka vikten, så att våra kunder kan lasta mer – samtidigt vill vi inte förlora stabilitet. I stort sett alla våra flak är baktippande och 12,5 meter långa. Det kräver stabilitet och är helt klart en av våra stora utmaningar framåt, säger Otto Nyängen.
Behöver anställa fler
Han ser också utmaningar i att rekrytera personal med rätt kompetens, främst inom el, mekanik och hydraulik. Personalstyrkan kommer att behöva utökas med ett antal personer under de närmaste åren och som ett steg i detta har Otto bjudit in yrkesutbildningsföretaget Nercias serviceteknikelever till ett studiebesök på den nya anläggningen.
– Vi behöver jobba på att utveckla samarbete med yrkesutbildningarna ytterligare för att knyta till oss personer som vill jobba här redan när de är under utbildning, säger han.
Flexibel konstruktion
Ory-flaken används i huvudsak av spannmålsåkare som transporterar spannmål mellan lantbruk och spannmålsmottagningarna. För att åkarna ska kunna dra nytta av sin investering under hela året har Ory valt en flexibel konstruktion som lätt kan anpassas efter behov – allt från pallgods till långgods, stålrullar eller entreprenadkörningar.
Grundkonstruktionen till dagens Ory-flak utvecklades i början av 1990-talet av entreprenören Anders Tenor som köpte företaget 1979. Ory startades 1965 av disponent Olof Ryd, som gett namn åt verksamheten, som en mekanisk verkstad och har genom åren gjort sig ett namn som en av landets främsta märkesoberoende påbyggare för tunga fordon.
– Ory ingår i Translink-koncernen sedan 2005 tillsammans med Kilafors som också jobbar med flak och påbyggnader men är mer inriktade på skogen och timmer- och flisapplikationer. Vi samarbetar bland annat kring service. Åkare i Mellansverige som kör Kilafors kan till exempel komma till oss i Örebro och serva sitt ekipage. En del i satsningen med vår nya anläggning är att kunna bli ännu bättre och växa vår service- och eftermarknad ytterligare, säger Otto Nyängen.
Ett alternativ till att köpa nytt är att helrenovera sitt befintliga släp, vilket förlänger livslängden med ett antal år samtidigt som det blir en lägre kostnad för kunden – och mer hållbart.
– Bilarnas livslängd är ofta betydligt kortare än släpens eller påbyggnadernas. Man brukar säga att ett Ory-släp håller för 2-3 bilars livslängd, så den totala kostnaden under hela livscykeln gör det till en bra investering. Väljer du dessutom att helrenovera flaket kan du få ut ytterligare 5-6 års livslängd, säger Otto Nyängen.
Skräddarsydda produkter
Den största marknaden finns i Sverige, men även Norge börjar komma allt mer. En liten andel av försäljningen går till Finland. Årligen bygger Ory ungefär 30 påbyggnader och lika många släp på anläggningen i Örebro.
– Alla produkter skräddarsys utifrån kundens behov. Vår försäljning sker i trepartsdialog mellan oss, återförsäljare och kund. Du kan få ett Ory-släp till vilket bilmärke du vill men merparten av försäljningen går via Volvo och Scanias återförsäljare, eftersom det är där volymerna finns. Men vi har till exempel även byggt på en Mercedes.
I november förra året gjordes den första påbyggnaden på ett LNG-ekipage. Ännu har de inte fått frågan om att utrusta en eldriven lastbil men de jobbar självklart med de utmaningar som elektrifiering kan föra med sig och gör sig redo för det den dagen frågan kommer. Bland annat behöver personal utbildas för att få hantera batterielektriska fordon.
Största ordern hittills
– I höstas blev vi kontaktade av Försvarsmakten, som undrade om vi kunde leverera containerflak till dem. Det är väldigt olikt Ory att göra ett stort antal exakt likadana konstruktioner, men samtidigt kände vi att det var ett intressant projekt och att vi har något att tillföra Försvarsmakten med våra produkter. Vi hoppas att det ska kunna bli ett nytt ben i företaget, säger Otto Nyängen.
Ordern från Försvarsmakten omfattar 24 containerflak och är den största ordern i antal som Ory fått på ett bräde. Ordervärdet ligger runt tio miljoner och 15 av flaken är redan levererade.
– De kontaktade oss från början för att de visste att vi var duktiga på svetsning och hade en tanke om att renovera flak som de redan hade.
Efter en tids kontakt landade Försvarsmakten i att Ory fick uppdraget att bygga helt nya flak från grunden. Containerflaken ska användas till utbytesenheter och även vara anpassade för att kunna transporteras med flyg.
– Uppdraget kom väldigt passande för oss eftersom ränteläget gjort att orderingången på våra ”normala” byggen bromsat in.
FAKTA ORY
Grundat: 1965
Verksamhet: Bygger och servar lastbilssläp och påbyggnationer.
Placering: Örebro
Antal anställda: 28
Omsättning: 79,5 MSEK (2022)
Övrigt: Ingår i Fairford-ägda Translink-koncernen där även Kilafors ingår.