Uppdrag: se över transportsystemet över Öresund från år 2050.
Diskussionen om en ny, fast Öresundsförbindelse som komplement till Öresundsbron — som du kan läsa mer om här — väntas återigen ta fart.
Den svenska regeringen har nämligen utsett en särskild utredare som ta fram en ”uppdragsbeskrivning för en strategisk svensk-dansk utredning om transporter över Öresund”.
Ambitionen med en sådan kommande utredning är att ”skapa samsyn kring behovet av kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050”.
Föra dialog
Den särskilda utredaren Allan Widman ska nu börja föra dialog om uppdragsbeskrivningen med berörda statliga myndigheter, regioner och kommuner i både Danmark och Sverige.
Titeln på Allan Widmans uppdrag, det så kallade kommitédirektivet, är ”Stärkta förutsättningar för gränsöverskridande samarbete om kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050”.
Widman ska redovisa sina slutsatser till regeringen senast den 28 november 2025.
Efter det kan det således bli möjligt att en dansk-svensk utredning tillsätts.
Tre förslag till ny förbindelse
Som bekant finns det sedan tidigare tre olika förslag på nya, fasta Öresundsförbindelser — nämligen ”Helsingborg-Helsingör”, ”Europaspåret” (Landskrona-Köpenhamn) och ”Öresundsmetron” (Malmö-Köpenhamn).
Kommentarer till regeringens senaste beslut har börjat inkomma från nämnda tre projekt. Från Europaspårets sida ser man positivt på regeringens beslut:
– Vi ser fram emot att följa arbetet med ett förstärkt dansk-svenskt samarbete om transporter över Öresund. En ny Öresundsförbindelse för både gods- och persontåg behövs för att fylla näringslivets transportbehov, stärka totalförsvaret, minska klimatutsläppen, utöka arbetsmarknaden och öka tillväxten, säger Hanne Skak Jensen, projektledare för Europaspåret.
