Den så kallade MANP-terminalen 45 kilometer sydväst om Moskva är destinationen för en ny containertågtjänst från Östersjön. Varje lördag avgår tåget från hamnstaden Ust-Luga utanför Sankt Petersburg.
Det är den ryska fraktkoncernen Global Container Service som står bakom den nya linjen för intermodal containerfrakt från Östersjön österut. Det är dess terminal MANP utanför Moskva, tillsammans med transport- och tullhanteringsföretaget Avelana Logistics, som står för tjänsterna, och de framhåller att bokningar kan göras för volymer ned till enstaka tjugofotscontainrar.
Tåget kan omfatta upp till 120 tjugofotsenheter (teu), och avgår varje lördag från Ust-Lugas containerterminal. På måndagsmorgonen, 36 timmar senare, är det framme vid MANP-terminalen utanför Moskva. Tanken är att godset därifrån snabbt ska kunna nå enskilda adressater i Moskvatrakten med lastbil, om det inte ska vidare med tåg.
Enligt företaget ska tågtransporten vara väsentligt billigare än motsvarande frakt på bil, med tanke på bland annat viktavgifter som uppges förekomma på de vanliga vägarna. Tågalternativet framhålls som särskilt attraktivt vintertid.