ERTMS införs på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna.
Malmbanan är först ut med att få det nya signalsystemet ERTMS. Tidigare har systemet bara funnits på Trafikverkets pilotbanor.
— Därmed får ett av Sveriges viktigaste gods- och resestråk ett smart signalsystem som innebär färre störningar på trafiken och möjligheter att öka kapaciteten på banan, säger Emma Beijer avdelningschef för ERTMS Införande vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Inkopplingsarbetet på Malmbanan har pågått sedan den 29 augusti. Under några dagar var trafiken delvis avstängd och under perioden 31 augusti till 3 september var trafiken helt avstängd på sträckan.
Arbetet med införandet av ERTMS på Malmbanan fortsätter vidare norrut under hösten 2024 och våren 2025.
ERTMS är ett europeiskt, standardiserat trafikstyrningssystem för tåg som står för European Rail Traffic Management System. Signalsystemet syftar till att knyta ihop olika länders järnväg och skapa ett sammanhängande järnvägsnät inom Europa.
Systemet har utvecklats inom EU och började utvecklas i början av 2000-talet. Enligt den ursprungliga planen skulle systemet vara infört år 2040 i Sverige, men förseningar och uteblivna finansieringar har gjort att den exakta tidsplanen framåt är osäker.