Lysekil får elfärja

Fartyget Neptunus går inte på batterier, men dess kommande systerfartyg Tellus ska kunna göra det. (Bild: Kasper Dudzik/Trafikverket) Fartyget Neptunus går inte på batterier, men dess kommande systerfartyg Tellus ska kunna göra det. (Bild: Kasper Dudzik/Trafikverket)

Sommaren 2019 sjösätter Trafikverket vad som utlovas bli ”Sveriges största miljövägfärja”, på Gullmarsleden vid Lysekil. Då har laddhybridfärjan, vid namn Tellus, försetts med batterier. Men inte laddstationer. 

– Från liknande projekt i våra grannländer vet vi att utmaningen med effektiv och snabb laddning av fartyget fordrar specialanpassade lösningar, och dessa kommer successivt att byggas, sedan den nya färjan tagits i drift, säger Fredrik Skeppstedt, projektledare vid Trafikverkets färjerederi, enligt ett pressmeddelande.

Tellus kommer att sättas i trafik över Gullmarsfjorden innan laddstationerna kommit på plats. Sjösträckan är två kilometer lång och är en av Sveriges mest trafikerade vägfärjeleder, med över 100 000 fordon per månad. Det handlar till stor del om tunga lastbilar.

Fartyget Tellus blir 100 meter långt, med maximal lastkapacitet på 600 ton och toppfart på 11 knop. 80 bilar och nära 300 passagerare ryms.

 

 

 

Publicerad 2018-04-25 15:03

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov
Cron Job Starts