Trafikverket föreslår en ny järnväg till Svappavaara för gruvindustrin, nya järnvägar mellan Järna och Linköping samt mellan Mölnlycke och Bollebygd i den nationella planen för transportsystemet. Det nya signalsystemet ERTMS kommer att införas.
Trafikverkets plan för transportsystemet som lades fram i mitten på juni bygger på regeringens infrastrukturproposition och Trafikverkets egen kapacitetsutredning. Förslaget har tagits fram i samverkan med kommuner, näringegsliv, regionala företrädare och andra myndigheter.
Totalt omfattar planen 522 miljarder kronor för åren 2014 – 2025. Dessutom tillkommer ytterligare cirka 80 miljarder kronor från banavgifter, medfinansiering och trängselskatt. Planen går nu ut på remiss och svaren ska vara inne senast 1 oktober 2013 hos Näringsdepartementet.
– I första hand vill vi vårda den infrastruktur vi har och använda den mer effektivt, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm om planen
– Vi prioriterar i första hand drift och underhållsåtgärder och att åtgärda brister i transportsystemet.
Enligt Malm kommer det att bli några år av stora störningar i järnvägssystemet på grund av åtgärderna som behöver göras i systemet. Det blir sämre innan det blir bättre.
– Vi föreslår en snabbare upprustning av järnvägen.
Trafikverket vill bland annat prioritera väg- och järnvägsstråk för godstransporter. Internationella rutter ingår i förslaget, till exempel genom införandet av ERTMS som är en modernisering av befintligt signalsystem för järnvägen.
Trafikverket presenterar utredningar för ny järnväg Ostlänken mellan Järna och Linköping, Mölnlycke – Bollebygd och järnväg Svappavaara.
Man har också utrett matsningarna på malmtransporter i norra Sverige och i Bergslagen. Gävle hamn föreslås få bättre järnvägsanslutningar vilket utvecklar möjligheterna att transportera gods med sjöfart.
I södra Sverige byggs den trånga delen på E4 mellan Ljungby och Toftanäs ut till fyra filer och större delen av järnvägssträckan Malmö – Lund får fyra spår.