En arbetsplatsolycka med dödlig utgång och anklagelser mot kanalmyndigheten för att ha släppt in containerfartyget trots ovädret. Allt fler detaljer om Ever Givens grundstötning i Suezkanalen kommer fram i takt med att tvisten fortsätter.
Mer än en månad senare har containerfartyget Ever Givens ägare fortfarande inte kommit överens med de egyptiska myndigheterna om den ekonomiska kompensationen till kanalmyndigheten (SCA) efter Ever Givens grundstötning i Suezkanalen, som blockerade delar av den globala sjöfarten i nästan en vecka.
Härom dagen – söndag den 23 maj – avvisade en egyptisk domstol en begäran från containerfartyget Ever Givens ägare – japanska företaget Shoei Kisen Kaisha Ltd – om att pröva den egyptiska kanalmyndighetens (SCA) rätt att hålla kvar fartyget i väntan på att få sina krav på ersättning tillgodosedda. Domstolen har inte mandat att pröva SCA:s agerande, meddelade den.
Ever Givens ägare anklagar den egyptiska kanalmyndigheten för att orsakat fartygets grundstötning genom att, trots ovädret, ha tillåtit Ever Given att åka in i Suezkanalen. Advokaten Hazem Barakat, som representerar Ever Givens ägare, hävdar att det i fartygets svarta låda finns inspelat en diskussion mellan lotsarna ombord på Ever Given och Suezkanalens ledningscentral om huruvida man borde släppa in fartyget i kanalen eller inte, skriver AP News.
I en artikel i tidningen National Post uppger kanalmyndigheten (SCA) att en av de båtar som deltog i arbetet med att få loss Ever Given från Suezkanalen sjönk under arbetet och att en arbetare omkom i olyckan.
Källor: AP News, Maritime-Executive, National Post, Reuters
LÄS ÄVEN:
Nu sänker kanalmyndigheten kraven på ekonomisk ersättning