Regeringen har beställt en utredning om vad de hårdare kraven på fartygbränsle kommer att betyda för transporterna. Den statliga myndigheten Trafikanalys ska ge en ny bedömning av konsekvenserna av de skärpta krav för svavelhalten i fartygsbränsle som träder i kraft under 2015.
Trafikanalys ska genomföra uppdraget i nära dialog med Sjöfartsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen. En delrapport ska vara klar 1 juni och uppdraget ska slutredovisas senast den 31 oktober 2013.
Trafikanalys ska bland annat utreda hur transportmönsten för sjöfarten och för andra trafikslag förändras till följd av förändrade energipriser. Regeringen vill också ha en kostnadsbild av konsekvenserna av det komommande regelverket.
Sjöfartsverket gjorde en kostnadsanalys 2009. Den visade bland annat att det finns risk för en viss överflyttning av godstransporter från sjöfart till väg och järnväg. Den utredningen baserades på uppgifter och beräkningssystem som gjorde att beräkningarna av fartygens gångtider i Östersjöns svavelkontrollområde blev mycket grova, sägs i ett pressmeddelande från regeringen. Jämfört med situationen 2009 har förutsättningarna nu ändrats på flera viktiga punkter.
Bakgrunden är att kraven på svavelhalten i marina bränslen i Östersjön och Nordsjön (SECA) skärps 1 januari 2015. Svavelhalten får uppgå till max 0,1 viktprocent svavel.