Rederiet MSC inkluderar Göteborg på slinga mellan Nordeuropa och Asien.
I början av året kom beskedet att den så kallade M2-alliansen mellan Maersk och MSC upphör. För Göteborgs hamn var detta ett klart negativt besked, eftersom det i korthet innebar att Göteborg från och med början av 2025 inte längre skulle ha någon direktlinje mellan Europa och Asien.
Nu kommer beskedet att rederiet MSC istället inkluderar Göteborgs hamn och APM Terminals på sin Europa-Asien-trafik kallad ”Swan Service”.
Det betyder i sin tur att Göteborg behåller en direktlinje till Asien vad gäller containerfrakten.
MSC:s slinga får veckovisa avgångar och en transittid på 40 dagar mellan Shanghai och APM Terminals i Göteborg.
Den nya så kallade rotationen väntas starta i februari 2025, och inkluderar följande destinationer: Ningbo – Shanghai – Xiamen – Singapore – Le Havre – Rotterdam – Göteborg – Århus – Port Klang – Singapore – Laem Chabang – Vung Tau – Busan.
— Vi är tacksamma över att MSC väljer att stärka sitt erbjudande via APM Terminals i Göteborg, kommenterar Mikael Gutman, vd för APM Terminals Nordic.
Han tillägger:
— Våra kunder, som utgör en stor del av Sveriges näringsliv, är beroende av pålitliga och effektiva sjöfraktslinjer. Denna service, tillsammans med våra integrerade järnvägskopplingar till skandinaviska hubbar, stödjer våra kunders logistiska behov och befäster APM Terminals i Göteborg som Sveriges centrala logistiknav.