På tisdagen invigdes Hallansåstunneln, närmare 24 år och 11 miljarder kronor efter att bygget påbörjades. Det ska så småningom ge kraftigt ökad godskapacitet på Västkustbanan, enligt Trafikverket.
Med Eric Saade på scen kunde invigningsceremonierna gå av stapeln på tisdagen, den 8 december, inför starten av ordinarie trafik på luciasöndagen. Tre stationer invigdes – i Barkåkra, Förslöv och Båstad.
Enligt Trafikverkets informationsmaterial kring Hallandsåsprojektet har 85 procent av Västkustbanan varit utbyggt till dubbelspår redan före tunnelinvigningen. Passagen över Hallandsåsen har varit den värsta flaskhalsen på sträckan, så tunneln är ett avgörande led i att göra hela banan dubbelspårig. Och när det är klart får banan godskapacitet som motsvarar en 16-filig motorväg, enligt verket.
Genom tunnelns kortare sträckning och högre tillåtna hastighet jämfört med den tidigare banan (200 km/tim mot tidigare 80) så sparar resenärer 13 minuter per passage. Kapaciteten höjs från 4 till 24 tåg per timme, och varje tåg får väga det dubbla jämfört med förut.
Tunneln har två rör av 8,7 kilometers längd. Kostnaden, som anges i 2008 års penningvärde, tycks ha landat på 10,8 miljarder kronor – en summa som inte skulle ha medfört grönt ljus för projektet om den varit uppenbar från början, enligt Trafikverket.