Nu har Norges och Sveriges statliga flygplatsoperatörer investerat i autonoma snöröjningssystem för sina flygplatser. Tekniken har redan provats i Norge.
Det autonoma snöröjningssystemet går under namnet Yeti Move och samägs av bolagen Semcon, Øveraasen och Husqvarna. Systemet har utvecklats av Semcon och har testats på vägbyggen och på Fagernes flygplats norr om Oslo samt på Oslo flygplats 2018-2019.
BILDEN T H: Förarhytten i ett av de förarlösa autonoma snöröjningsfordonen. Foto: Semcon
Systemet har testats i praktisk drift på två väghållningsfordon anpassade för flygplatsväghållning – så kallade PSB-maskiner (plog, sop och blås). På dessa fordon, byggda på Mercedes-lastbilar, har utvecklingsteamet monterat manöverdon för styrning, broms och gas. För kommunikationien med lastbilarna har man använt ett 4G-modem via två uppsättningar GPS-antenner.
Snöröjningsfordonen är 20 meter långa, 5,5 meter breda och har kapacitet att röja en areal på 357 500 kvadratmeter i timmen. Unikt för de autonoma fordonen är att de kan röja snö i formationer om flera fordon och enligt Semcon med samma höga precision oavsett väderförhållanden.
Nu har norska statliga flygplatsoperatören Avinor genom ett ramavtal med snöplogstillverkaren Øveraasen som löper över åtta år beställt flera autonoma snöröjningsfordon av PSB-modellen, där de första ska tas i drift nästa vinter. Även Swedavia har beställt totalt 20 autonoma snöröjningsfordon av samma typ.
Se film om det autonoma snöröjningssystemet HÄR