
Stockholm får tillstånd att bygga en godshamn på Norvikudden. Högsta Domstolen kommer inte att sätta stopp eftersom man inte kommer att behandla de överklaganden som gjordes efter den tidigare positiva domen för Norvikudden i Miljöverdomstolen.
Högsta domstolen meddelade inget prövningstillstånd för de överklaganden som kom in efter att Miljööverdomstolen sagt ja till hamnprojektet strax norr om Nynäshamn. Därmed kan planeringen av hamnen fortsätta.
Ärendet går tillbaka till Mark- och miljödomstolen för fastställande av villkoren för hamnbygget. Det förväntas ta ett halvår.
– Dagens beslut är mycket glädjande. En lång process närmar sig sitt slut, säger Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar.
Enligt Stockholms kommun behövs den nya hamnen för att på ett hållbart sätt möta framtidens krav på ökade volymer och större fartyg.
Första etappen av hamnen kan stå klar 2016. NCC Construction har fått i uppdrag att projektera för storhamnen. I kontraktet ingår en förtursrätt på själva hamnbygget. I anslutning till hamnen planerar NCC en logistik- och företagspark på 450 000 kvm egen mark.
Stockholm tänker flytta sin nuvarande containerterminal i Frihamnen till Norvikudden. Den stora internationella terminaloperatören Hutchison har tecknat kontrakt om att driva den nya anläggningen. Redan idag är Hutchison operatör i containerterminalen i frihamnen (CTF).
Norvikudden kommer att kunna ta emot fartyg på 2000-3000 teu (motsvarande 20 fots containrar) med ett djupgående på 15 meter. På Norvikudden kommer man också att ta emot roro-trafik. Hamnen i Norvik kommer att ägas av Stockholms Hamnar, som är ett kommunalt bolag.