Tillväxt på 48 procent för kundernas fritt ihopplockade matkassar från näthandlarna stod för hela ökningen under första kvartalet, mot ett år tidigare. De färdigsammansatta middagspaketen som drev utvecklingen för några år sedan har till och med börjat backa.
Det är distanshandlarnas branschförening Svensk digital handel som i samarbete med HUI Research sammanställer vad som kallas D-food index – ett samlat mått på den svenska livsmedelsförsäljningen på nätet.
Utfallet för årets första kvartal, vilket genomsnittligt landade i tillväxt på 30 procent, överträffade helårsprognosen på 25 procent, i och för sig delförklarat av att påsken i år flyttade från andra till första kvartalet.
– Vi bedömer att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2018. De svenska konsumenterna är e-handelsvana och nu har man även tagit nätmaten till sig, säger Tina Thorsell, tillförordnad vd för Svensk digital handel.
Bakom D-food index ligger försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys och Årstiderna.