Danmark första Östersjönation att förbjuda kritiserad metod för rening av fartygsutsläpp.
Från och med den 1 juli nästa år är det förbjudet för fartyg att släppa ut så kallat skrubbervatten längs de danska kusterna.
– Det är ett mycket glädjande besked. Skrubbervatten från fartyg är en betydande och helt onödig källa till miljöfarliga ämnen i havsmiljön, och något som alla länder bör åtgärda snarast. Nu står Finland väldigt nära ett skrubberförbud och vi hoppas att Sverige blir motiverade att följa efter, kommenterar Maria Granberg, marin ekotoxikolog vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Skrubbrar är en teknik som installerats på många fartyg för att minska luftutsläpp av svavel från bränsleoljan i enlighet med Internationella sjöfartsorganisationens (IMO:s) nya svaveldirektiv som trädde i kraft 2020. I de vanligaste skrubbersystemen duschas avgaserna med havsvatten. Svavel löser sig då i vattnet, men det gör även många andra miljöfarliga ämnen och förbränningspartiklar från avgaserna.
Skrubbervattnet släpps sedan mer eller mindre orenat ut i havet.
– Svaveldirektivets ursprungliga intention var att fartygstrafiken skulle övergå till renare bränsle, men genom att acceptera att man i stället kan installera skrubbers öppnade man upp för ett avsevärt mycket billigare alternativ, där merparten av alla farliga ämnen och partiklar i avgaserna spolas ut i havet i stället för att gå ut i luften, säger Maria Granberg.
I och med avtalet måste fartygen framöver gå över till att använda antingen lågsvavligt bränsle eller slutna skrubbers med nollutsläpp.