Mitsubishi-gruppen tar över hela Unicarriers. Därmed blir Mitsubishi världens tredje största truckleverantör efter Toyota och Kion.
– Vi får en väldigt solid huvudägare och välkomnar affären, säger André Högevoll, kommunikationsansvarig på Unicarriers europeiska huvudkontor i Mölnlycke.
Mitsubishi Heavy Industries betalar motsvarande över 8 miljarder kronor (110 miljarder yen) för trucktillverkaren. Aktierna fördelas mellan moderbolaget Mitsubishi Heavy Industries och dotterbolaget Mitsubishi Nichiyu Forklift.
Det statliga japanska investmentbolaget INCJ är säljare, tillsammans med minoritetsägarna Hitachi och Nissan. Unicarriers och Mitsubishi kommer nu att tillsätta en förberedande kommitté som ska formulera en policy och en strategi för att gruppen ska bli ”en spelare i världsklass när det gäller materialhantering”. Dessutom kommer konkurrensmyndigheter i bland annat Japan att behöva ge ett godkännande till affären.
– Vi kommer att fortsätta tills vidare som separata konkurrerande bolag och räknar med att det dröjer mot slutet av 2015 innan det kommer ytterligare besked. Men den tidpunkten kan förändras, säger Andre Högevoll, ansvarig för personalfrågor och kommunikation på Unicarriers Europe.
Unicarriers Europakontor är baserat i Mölnlycke, där företaget har sin fabrik för elektriska lagertruckar, tidigare kända som Atlet. Sortimentet av motviktstruckar för den europeiska marknaden tillverkas på Nissans tidigare fabrik i Spanien.
– Affären kommer att ge oss stora möjligheter att fortsätta utvecklas som en viktig aktör på marknaden säger André Högevoll.
Mitsubishi har ju ett sortiment som överlappar ert. Företaget utvecklar och tillverkar exempelvis lagertruckar i Finland, på den tidigare Rocla-fabriken. Vad innebär det?
– Man gör inte sådana här stora affärer utan att tänka på synergieffekterna. Men Mitsubishi är en mycket solid ägare vilket gynnar oss, säger André Högevoll.
I Sverige säljer Unicarriers sina truckar via eget säljbolag. Men även Brubakken marknadsför sortimentet under varumärket TCM. Mitsubishis generalagent är sedan länge Stenborgs Truckar. Cat Lift Trucks som också är en del av Mitsubishi-gruppen representeras av Olema Truckservice.
Mats Udikas