Akkafrakt tackar för sig som ansvarig för Skånetrafiken, och som delägare, i inrikesnätverket Onroad. Hela dubbelrollen tas över av Mertz Transport vid nyår.
Medlemmarna i Onroad är 13 regionala lastbilscentraler eller transportörer som tillsammans täcker Sverige som helhet. Genom att de kör åt varandra inom samarbetet kan var och en erbjuda sina kunder ett inrikesnät med enhetliga tjänster, fast linjetrafik, 5 hubbar och 16 terminaler. Av de medverkande företagen är sex också delägare av bolaget Onroad AB.
Från Akkafrakt tar det likaledes Malmöbaserade Mertz Transport över ansvaret för Onroadsamarbetets transporter till och från alla postnummerdistrikt som börjar med siffran 2, praktiskt taget Skåne. Mertz Transport har 160 egna fordon, en omlastningsterminal på 6 000 kvadratmeter, driver Malmö kombiterminal sedan 2013 och står med egna lok och lokförare även för tågväxlingstjänster sedan 2017.
Onroad hade motvind omkring 2015, då delägarna LBC Frakt i Värmland och Närkefrakt gick ur för att i stället arbeta med Bring, men båda är idag tillbaka hos Onroad.
Onroads vd Jan Alexandersson medger att läget kring samarbetet var turbulent ett tag.
– Men vi var ett gäng som tyckte att det var värt att hålla liv i det. Det har fungerat bra och nu växer vi i lagom fart. Man vill alltid växa snabbare men nu har vi en stabil plattform att växa vidare med.