Hemelektronikkedjan Mediamarkt, med 27 stora varuhus runt Sverige, lägger om sina varuflöden helt genom att låta Ingram Micro ta på sig centrallagerfunktionen för alla varutyper.
– Nu kommer varuhusen att få en fullastad bil med varor några gånger per vecka, i stället för att en mängd leverantörer ska komma var för sig, säger Media Markts logistikchef Carl Lumsden till Transportnytt.
– Vi gör det för att få bättre tillgänglighet till varorna. Varuhusen får avropa dem från hubben.
Ingram Micro är en internationell grossist inom datorvaror, men bedriver även en växande verksamhet inom hantering av lager för andra företag – se Misco flyttar in lagret hos Ingram Micro. I Sverige har företaget fungerat som nav för leveranserna av just IT-produkter till Media Markt, men nu vidgas uppdraget till att omfatta i princip alla varugrupper, även ljud och bild, vitvaror och så vidare.
– Vi stod i valet att starta ett nytt lager helt själva, och bygga en organisation kring det, men eftersom vi redan hade ett så väl fungerande samarbete så valde vi att lägga det hos dem, säger Carl Lumsden.
Sedan tidigare har DB Schenker, vid sin anläggning nära Arlanda flygplats, uppdraget att hantera Media Markts e-handelsleveranser. Mediamarkt refererar till den verksamheten som sitt 28:e varuhus i Sverige, och det uppdraget förändras inte med införandet av hubben. Även e-handelsverksamheten kommer att försörjas med varor från den, precis som de 27 traditionella varuhusen.
Alexander Kristofersson