DB Schenker ska ta hand om Media Markt Sveriges e-handel och butiksleveranser från sitt robotiserade lager i Arlandastad. Det betyder att Media Markt lämnar Ingram Micro och återvänder till sin tidigare logistikleverantör.
Lagret är automatiserat med en Carrypick-lösning från Swisslog där autotruckar, rullande robotar, hämtar hyllsektioner och levererar dem till manuella plockstationer. Inget spring bland hyllorna med andra ord.
Carrypick-lösningen möjliggör till stor del automatiserad behandling av inkommande order och är upp till tre gånger effektivare än konventionella lagerhanteringssystem, hävdar DB Schenker i ett pressmeddelande.
Omkring 30 procent av Media Markts totala volymer passerar genom lagret, resten skickas direkt till butik. I robotlagret hanteras främst smågods, både för online handeln och butiksdistributionen, men även pallhantering och manuellt plock ingår i lösningen.
DB Schenker byggde sitt robotlager i Arlandastad år 2015 och leksakshandeln Lekmer flyttade in 2016. Men satsningen på automation av leksaksleveranser gick inte som önskat och Lekmer drogs med stora leveransproblem. Lekmer köptes upp av Babyshop ochdistributionen flyttades 2017 till en nybyggd anläggning i Jönköping.
Efter att Lekmer försvunnit sökte DB Schenker en ny kund till robotanläggningen. Det blev nystartade, Axfood-delägda, apotekskedjan Apohem, som flyttade in under sommaren 2018.
Media Markt blir nu den andra kunden som använder samma lösning på samma yta. Enligt DB Schenker är robotlagret, som omfattar cirka 6 000 kvm, härmed i princip fullbelagt.
För Media Markt innebär detta att företaget flyttar tillbaka logistiken till DB Schenker, som mellan 2012 och 2015 skötte Media Markts e-handel från Arlandastad. På grund av att Media Markt 2014 valde att bygga upp en centrallagerfunktion hos Ingram Micro, så fick e-handelsdelen följa efter dit under våren 2015. Media Markt hade flera lager hos Ingram Micro men samlar nu allt på ett ställe.
Mats Thorén