
Hur vinner e-handlaren en order genom att ta de rätta logistikbesluten? Frågan löpte som röd tråd genom samtalet när experterna möttes kring radiostudiobordet, i ett samarbete mellan Logistikpodden och Transportnytt. Hör Anton Johansson, Sara Ihrlund, Arne Andersson, Per Olof Arnäs och Alexander Kristofersson på logistikpodden.se, eller läs samtalet i Transportnytt nr 3-2016 som når läsarna i dagarna.
Kommer matkassarna att ge hemleveranserna ett brett genombrott även för andra produkter? Det blev ett av samtalsämnena när panelen möttes kring mikrofonerna för att diskutera den svenska e-handelslogistikens utveckling under åren som kommer.
Per Olof Arnäs, logistikforskare vid Chalmers och utgivare av Logistikpodden, ledde samtalet med Transportnytts e-handelsredaktör Alexander Kristofersson som bisittare. Gäster var serieentreprenören Anton Johansson, Sara Ihrlund, operationellt ansvarig på Consortio Fashion Group (Cellbes, Halens och Bubbleroom) samt Postnords e-handelsspecialist Arne Andersson.
För Logistikpodden (logistikpodden.se) är e-handelspanelen avsnitt 45, men det är det första avsnittet i en serie som även Transportnytt står bakom. Transportnytt nr 3-2016 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Panelen tycktes enig om vi kan vänta oss mycket mer precisa förutsägelser om när varorna kommer hem till oss, och att mathandlarna just nu tycks leda utvecklingen. Men flera deltagare framhöll att den diskussionen är en helt annan än den om hur snabbt det går från beställning till leverans.
– Man blir väldigt traditionell om man hela tiden talar om tid, istället för om precision och hur man får bort friktion, sa Anton Johansson.
Förutsättngarna för kunden att exempelvis styra om paket som redan transporteras diskuterades också, liksom förutsättningarna för små e-handlare att hänga med när de stora hårdinvesterar i lagerautomation men tredjepartslogistikerna avvaktar.