Restaurang och storköksgrossisten Martin & Servera går över till ett nytt planeringsverktyg för att effektivisera och gå över till klimatneutrala transporter. Descartes system Winroute ska användas för att lägga upp turerna för grossistföretagets 400 bilar.
Martin & Servera vill effektivisera sina transporter och minska sin klimatpåverkan. Företagets har en komplex distribution med 20 000 kunder och 7 000 dagliga leveranser som ska ske under smala tidsfönster. Distributionen sker med 400 fordon från fyra centrallager och 18 mindre hubbar över hela Sverige. Företaget har beslutat att använda Winroute från Descartes för det arbetet.
Att lägga om ruttplaneringen är komplicerat måste ta hänsyn till kundönskemål, lossnings- och lastningstider, fordonspark och vägförhållanden.
– Vi har sökt efter en lösning som kan förbättra och anpassa våra dagliga rutter, säger Robinson Paz, operativ chef på Martin & Servera Logistik. Enligt ett pressmaterial från Descartes säger han att ytterligare krav på lösningen är att den ska ge underlag för strategiska beslut, exempelvis kring varifrån en kunds leverans ska utgå och vilken hubb som ska användas för leveransen.
Martin & Serveras mål är att transporterna ska vara klimatneutrala senast 2030 och man räknar med att det nya planeringsverktyget kommer att ha en viktig roll. Ett av de tuffa krav som Martin & Servera har satt upp är att dubbla nyttjandegraden på bilarna och på så sätt spara på miljön.
Winroute är interaktivt och hjälper ruttplanerarna att bland annat ta fram strategiska och taktiska planer för den dagliga distributionen. Verktyget uppges skapa en detaljerad bild över hur kostnadseffektiv distributionen är samt vilka justeringar som bör göras. Verktyget ger en ökad förmåga att leverera varorna i tid och det blir lättare att snabbare kunna ställa om när förutsättningarna i omvärlden ändras.