Maersks spårbundna containerpendel mellan hamnarna i Sank Petersburg och Vladivostok utökas nu med en avgång i veckan.
I juli 2019 öppnade AP Møller och Maersk i samarbete med Modul och Global Ports AE19, som är en spårbunden containerpendel som förbinder tolv hamnar i Kina och Japan med Sankt Petersburgs hamn och .
I september i år utökades linjen till en avgång i veckan och nu utökas den igen till två avgångar i veckan mellan Sankt Petersburg och de asiatiska hamnarna.
Maersks planer med AE19 är att linjen så småningom ska ha en avgång varje dag mellan Sankt Petersburg och Nakhodka.
Maersk har haft en stadigt ökande efterfrågan på transporter med AE19 ända sedan starten, med en förstärkt trend sedan pandemin bröt ut.
Den allra första tågresan med AE19 gjordes den 28 mars 2019 från Sankt Petersburg till Nakhodka och tåget var lastat med 37 TEU-containrar med timmer och kemikalier.
Så här fungerar AE19
Fungerar som ett komplement till Maersks sjöbundna godstransporter Europa-Asien.
Containrarna matas i öster med båt från hamnarna i kinesiska Busan, Shanghai, Ningbo, Xiamen, Qingdao, Xingang, Dalian, Kaohsiung, japanska hamnarna Yokohama, Moji och Hibiki Shinko till hamnen Nakhodka strax öster om Vladivostok vid den ryska Stilla Havskusten.
Från hamnen i Nakhodka körs containrarna på tåg till ryska Sankt Petersburgs hamn vid Östersjön.
Containrarna matas i väster från Östersjöhamnarna i Helsingfors, Rauma, Gdańsk, Bremerhaven och Rotterdam till Sank Petersburg för vidare färd med tåg till Nakhodkas hamn och övriga elva hamnar i Kina och Japan.
Tågresan mellan Sankt Petersburg och Nakhodka tar 11 dygn.
BILDEN NEDAN: Hamnen i Nakhodka srax öster om staden Vladivostok vid den ryska Stillahavskusten. Foto: Lite/Wikipedia