Ett internationellt system för returförpackningar av märkesprodukter håller på att lanseras av tunga multinationella tillverkare av konsumentprodukter. Retursystemet kallas ”Loop”.
Initiativet till det internationella retursystemet Loop introducerades under World Economic Forum i Davos, Schweiz, av det amerikanska återvinningsföretaget Terracycle. En returbehållare för förpackningar, en genomtänkt logistiklösning för insamling och returtransporter och sidor på nätet är viktiga komponenter i återvinningssystemet.
Terracycle kommer att organisera insamlingen av de använda förpackningarna, göra rent dem och sedan returnera till respektive tillverkare så att de kan återanvändas. Retursystemet ska utformas för märkesprodukter där förpackningarna är försedda med varje tillverkares tryck.
Terracycle, som verkar i 21 länder är inriktat på återvinning av förpackningar och produkter, har samlat en imponerande lista av multinationella företag kring projektet. De allra flesta är inriktade på livsmedel eller andra snabbrörliga konsumentprodukter. Det är bland annat Procter & Gamble, Nestle, Pepsico, Unilever, Cocacola, Mondelez, Danone. På listan finns också The Body Shop som gjort sig känt för sin förpackningsåtervinning.
Franska livsmedelskedjan Carrefour uppges vara den första att satsa på Loops modell. Även brittiska Tesco kommer att genomföra pilottester senare under året. UPS kommer att svara för transporter och logistik. Även återvinningsföretaget Suez finns med i gruppen som ligger bakom projektet.
Första testerna med Loop kommer att ske i Frankrike och i nordöstra USA under våren 2019.
Mats Udikas