Nej, Netonnet planerar inte att skicka varor med matkassar från Mat.se. Det beskedet gav Fabian Bengtsson vid sitt seminarium på Logistik & Transport. Frågan ställdes med anledning av att Bengtsson, som är huvudägare och ordförande i Netonnet, nu även sitter i styrelsen för Axfood, som äger hemleveransspecialisten Mat.se.
Anledningen till Axfoods köp av Mat.se är att man vill äga hela kedjan hem till kundens dörr. Livsmedel beskrev Bengtsson som den sista oskulden när det gäller digitaliseringen av handeln, men uppenbarligen väntar man sig stora förändringar även där.
Bengtsson svingade frispråkigt emot företeelser inom e-handeln som hemleveranser med för stora tidsfönster, lediga helger och bristande samtransporter. Kunderna vill inte ha bud som ringer på flera gånger per dag, utan allt i samma leverans.
Innan det hade åhörarna bjudits på Fabian Bengtssons egen berättelse om hur ägarfamiljen fokuserade om från Siba till det e-handelsinriktade Netonnet. Skicklig butiksförsäljning, hårda besparingar, massiva reklamkampanjer i tv och en tidigt lanserad webbshop räckte inte för att stå emot konkurrensen från andra kedjor och e-handlare.
Lösningen blev till sist nedläggning av Siba och omfokusering till Netonnet. Det som började med små köp via börsen av konkurrenten som startats av en avhoppad medarbetare, tog en oväntad vändning med ett ofrivilligt övertagande av hela det då olönsamma företaget. Detta trots att ett bud med avsikt lagt långt under rådande börskurs. Sedan följde strömhopp från både ledningen och styrelsen och familjen Bengtsson fick starta om företaget.
Jan Östlund