I transport- och logistiksektorn förbrukar vi väldigt mycket cellulosabaserade emballageprodukter – produkter som är livsviktiga för oss. Men råvaran till dessa produkter – virket från svenska skogar – är på väg att mista sin hållbarhetsstämpel. Detta problem gör vi bäst i att förebygga.
Debatten om skogen och skogsbruket i Sverige är just nu mera intensiv och högljudd än på många år. Samtidigt står mer på spel för Sveriges framgångsrika skogsindustrisektor än kanske någonsin tidigare, då EU:s expertgrupp INTE vill att vårt skogsbruk längre ska klassas som hållbart. Något som, om det blir verklighet, skulle riskera att skrämma iväg både investerare och riskkapital från skogsindustrierna.
Men vad har svenskt skogsbruk med transport- och logistiksektorn att göra?
Transport- och logistiksektorn är uppbyggd efter att en stor del av de produkter som hanteras är förpackade i olika former av cellulosabaserad emballage och lastade på pallar – vilka båda tillverkas av skogsråvara.
Dagens transport- och logistiksystem är således tungt beroende av och en av Sveriges större förbrukare av skogsråvara.
Men är EU:s expertgrupps kritik mot det svenska skogsbruket något att oroa sig för?
Ja, av den enkla orsaken att EU-experterna är långt ifrån ensamma i sin kritik. Lantbruksuniversitetets (Artdatabankens) återkommande inventering av den biologiska mångfalden och hälsotillståndet i skogen visar att allt fler växt- och djurarter i det svenska skogslandskapet är utsatta eller direkt hotade. Till detta kan läggas en rad rapporter och forskningsstudier som pekar på allt fler problem förknippade med det svenska skogsbruket, samtidigt som forskare även utanför Sverige kritiserar vårt skogsbruk.
Att vår skogsindustrisektor kan komma att drabbas av nya restriktioner, ökade avsättningar till skogsskydd och minskad tillgång på inhemskt virke är ett scenario man gör klokt i att ta höjd för.
Därför har vi allt att vinna på att hjälpa våra skogsindustrier att ställa om till en mera hållbar emballageproduktion. Hur skulle då det gå till?
De som tillverkar emballage – och andra kortvariga produkter av skogsråvara – behöver börja ersätta en del av skogsråvaran med annan råvara.
Lyckligtvis finns det skogsindustrier på flera andra håll i världen som redan börjat ersätta skogsråvaran med växtrester i form av bland annat halmrester från skördad spannmål. En av dem är Essity (tidigare en del av svenska SCA) som 2019 började tillverka hygienprodukter med halm istället för virke som råvara vid sin fabrik i tyska Mannheim. En ytterligare miljövinst med att använda halm istället för skogsråvara är radikalt minskad förbrukning av färskvatten. På Essitys fabrik i Mannheim minskade man vattenåtgången med 90 procent när man bytte skogsråvara mot halmrester.
Kritiken mot skogsbruket i Sverige kommer inte att försvinna av sig själv, lika lite som kritiken mot vår höga konsumtion i västvärlden. Genom att redan nu börja sätta press på skogsindustrin så har både vi och industrierna chans att förekomma kritikerna. På så sätt skapar vi som verkar i transport- och logistiksektorn handlingsutrymme för oss och höjer vårt miljöanseende på köpet.
Läs tidigare ledare: Dags att satsa på presonalen och arbetsmiljön