900 000 paket väntar sig Postnord få att hantera vid sina paketterminaler efter försäljningen på fredag, årets Black Friday. Det är 25 procent fler än förra året. 3 000 extra medarbetare, och tillfälliga utlämningsombud, ska rädda festen.
Aldrig tidigare har svenskarna handlat varor för mer än 6 miljarder kronor på ett dygn men på fredag väntas det märket överskridas. Postnord har låtit Kantar Sifo göra en konsumentundersökning som visar att var fjärde person tänker handla, och att ytterligare 22 procent ännu inte hade bestämt sig när de fick frågan i perioden 7–14 november. Av de konsumenter som tänkt att handla var det fyra av tio som sade sig förbereda sig genom att till exempel planera köp eller jämföra priser.
Elgiganten summerade förra året sina kundbesök till 1,6 miljoner under ett dygn, och såg försäljning på 511 miljoner kronor. Lagret i Jönköping låter bemanningen gå upp till tre skift hela helgen.
Sedan Black Friday etablerades i Sverige för några år sedan har fenomenet vuxit mycket snabbare än den allmänna e-handeln (vilken i och för växer snabbt också den med omkring 15 procent per år). Förra årets Black Friday innebar en chock, när handeln spräckte alla prognoser med en försäljningsökning på 46 procent och en paketökning för Postnord på 51 procent. Inför årets upplaga har vi bland annat sett e-handlaren Jollyroom investera i en egen sorteringsanläggning för att inte riskera fördröjningar på grund av underkapacitet vid Postnords utgående terminal. Postnord å sin sida har höjt priserna med fyra kronor för paket med standardtjänsten Mypack under perioden från andra halvan av november och året ut.
En tendens märks dock till att reaerbjudandena för Black Friday håller på att sprida ut sig över vardagarna före.
Black Friday innebär lockpriser i både fysiska butiker och på nätet. Det ses som avspark för julklappssäsongen, och ger handlarna en möjlighet att börja synas tidigt, förlänga julhandeln, och kanske till och med tidigare lägga försäljningsvolymer som annars skulle stocka sig precis inpå julen. Men med de galna spikar som setts över världen de senaste åren har Black Friday i sig blivit den kanske tuffaste utmaningen för distributionen. Här i Transportnytt ifrågasatte Pär Sandström nyligen det sunda i fenomenet, i en åsiktstext i Transportnytt nr 7-2018.