”Staten bör gå in och ta ett större kostnadsansvar.”
Till följd av en ansträngd ekonomi tvingas Sjöfartsverket ta till kraftiga besparingsåtgärder, något som du kan läsa mer om här.
Beskedet får kraftig kritik av sjöfartsbranschen:
– Med undantag för de år då Sjöfartsverket tillförts extra statliga medel har myndigheten under åtminstone det senaste decenniet brottats med en ekonomi som inte är i balans. Under de senaste åren har man dessutom höjt avgifterna kraftigt, inte minst lotsavgifterna. Den statliga andelen av Sjö- och flygräddningsverksamheten är kraftigt underfinansierad och verkets anslag för kanaler och fritidsbåtsfarleder har inte räknats upp på många år, säger Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart, i ett skriftligt uttalande.
Han fortsätter:
— Detta leder till att kostnader som staten bör finansiera vältras över på handelssjöfarten. Att Sjöfartsverket nu genomför kraftiga besparingsåtgärder är i grunden bra, och helt nödvändigt för att kunna lösa en situation som blivit allt värre. Men flertalet av de åtgärder som föreslås visar med all önskvärd tydlighet att Sjöfartsverkets finansieringsmodell inte fungerar. Något som även Statskontoret påpekat i tidigare utredningar.
Arbetsgivar- och branschorganisationen Transportföretagen påpekar att Sjöfartsverkets anslag har inte räknats upp på flera decennier:
– Det här bör ses som en rejäl väckarklocka för politikerna, sjöfarten är i mångt och mycket självfinansierad, trots att verksamheterna är samhällsviktiga. Om hamnarna inte kan hållas isfria riskerar det dessutom allvarliga konsekvenser för industrin, då hamnarna hanterar 95 procent av landets export, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn, tillägger:
– Att vi ska ställa en isbrytare på land i ett läge där vi behöver fler, är helt otänkbart. Då hamnarna är en hörnsten i Sveriges totalförsvar, bör staten gå in och ta ett större kostnadsansvar, bland annat genom att ta hela kostnaden på 300 miljoner kronor för isbrytningen.