Konecranes ska leverera en ny generation av autotruckar med litiumjon-batterier till Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) i Tyskland.
Finska Konecranes köpte nyligen affärsområdet MHPS från amerikanska Terex.
Några av de viktigaste nytillskotten företaget är de mobila hamnkranarna och autotruckarna (AGV) för containrar, båda från Gottwald. Från Noell kommer grensletruckar för containerhantering. Även terminaldragtruckar har blivit ett nytt produktområde för Konecranes.
I beställningen ingår 25 Gottwald AGV-fordon med litiumjon-batterier som kommer att levereras till Container Terminal Altenwerder.
Maskinerna levereras under våren 2018 tillsammans med sex helautomatiska snabbladdare, vilket betyder ett nytt kapitel för AGV-tekniken för både Konecranes och HHLA.
HHLA och Konecranes har varit teknikpartners i flera år. Konecranes har levererat nästan 100 AGV-fordon till Hamburgs containerterminaler, de första 2001. De var diesel-hydraulikdrivna och följdes 2006 av fordon med dieselelektrisk drivlina. År 2011 levererades AGV:er med blyackumulatorer, de första batteridrivna AGV-fordonen på marknaden.
Cirka 200 av de cirka 650 maskiner som levererats sedan 1991 är försedda med batteridrift.
– Med litiumjon-batterierna kan vi nu erbjuda terminaloperatörer ett batteri med större effektivitet och lägre vikt och upp till tre gånger fler laddningscykler än med blyackumulatorer, säger direktör Klaus Peter Hoffman på Konecranes Hamnlösningar. Eftersom de kan laddas cirka fyra gånger snabbare är det också möjligt att ladda fordonet med en automatisk snabbladdare.