Koncentrationen på den globala containermarknaden fortsätter. Hamburg Süd uppges vara nästa rederi på väg till försäljning. APM-Maersk pekas ut som trolig köpare.
Idag står de fem största containerrederierna för över halva marknaden, konstaterar brittiska Transport Intelligence. En rad snabba förändringar sker nu i den globala containermarknaden. Minskade volymer har lett till sammanslagningar, uppköp och nedläggningar.
Den senaste utpekade affären gäller tyska Hamburg Süd, idag ägd av familjen Oetker, som flera källor uppger vara nära en försäljning. APM-Maersk pekas ut som trolig köpare.
Den brittiska analysfirman Transport Intelligence (TI) konstaterar att de fem största containerrederierna behärskar omkring 54,4 procent av marknaden. 2011 var den andelen 45,6 procent. TI baserar sina beräkningar på både uppgifter om containerflottor och orderböcker. Data kommer från Alphaliner, ett annat analysföretag.
Går man ytterligare sex år tillbaka, till år 2005 så uppskattade analysföretaget Drewry andelen för fem-i-topp till 36 procent.
Den väntade Hamburg Süd-affären är inte medtagen i TI:s beräkningar, men om spekulationerna om Maersk som köpare bli verklighet, växer de fem störstas andel av marknaden till 57,3 procent. Enligt Alphaliner, som citeras av TI, var antalet globala containerrederier (med trafik till minst tre världsdelar) 20 stycken i början på 2016. De väntas minska till 14 stycken till och med år 2018. (13 stycken, om Hamburg Süd verkligen köps av APM Maersk.)
Några av de senaste händelserna som ökat koncentrationen på containermarknaden är:
• den aviserade sammanslagningen av Japans tre stora – MOL, NYK och K Line,
• Hapag-Lloyds sammanslagning med UASC som EU sagt ja till under vissa villkor,
• koreanska Hanjins konkurs.