Samarbetsorganisationen Kneg som bildades för att minska koldioxidutsläppen för sex år sedan, har inte någon rimlig chans att nå sina högt ställda mål, en halvering av klimatpåverkan av en typisk godstransport. Det framgår av organisationens senaste årsrapport.
Om medlemmarna i Kneg, klimatneutrala godstransporter på väg, fortsätter att minska koldioxidutsläppen i samma takt som under samarbetets första sex år kommer de att uppfylla en tredjedel av sin egen målsättning för år 2020.
Det betyder en minskning av klimatpåverkan med 10 procent – i bästa fall. Det fastslås i en stor genomgång av Kneg i Transportnytt 3-2013. ”Miljösatsningen Kneg når inte sina koldioxidmål”. Tidningsnumret kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Bakgrunden är att Kneg bildades för sex år sedan av en grupp tunga aktörer som Posten, Schenker, Preem och Volvo. Under åren sedan dess har gruppen genomfört ett antal demonstrationsprojekt med olika tekniker för att minska klimatutsläppen från godstransporter.
I en intervju med tidningen konstaterar Knegs ordförande Lars Mårtensson, som också är miljöchef på Volvo Lastvagnar, att utvecklingen tycks vara på väg mot ett resultat långt sämre än målsättningen:
– Vi ser ju att åtgärderna inte har räckt för att minska utsläppen som vi önskat, säger han i en intervju med Transportnytt. Men han beskriver ändå projektets resultat i positiva ordalag och tillägger att om man tittar på åtgärderna som har krävts för att åstadkomma utsläppsminskningen så är det fortfarande fantastiskt.