För Kion var 2019 ett framgångsrikt år med ökad omsättning och vinst. Orderingången för nya truckar minskade något, samtidigt ökade efterfrågan på lagerautomation.
För världens näst största trucktillverkare Kion blev 2019 det bästa året hittills med en försäljning på 8,81 miljarder euro. Resultatet före skatt och finansiella kostnader (”adjusted EBIT”) ökade med 7,7 procent till 850,5 miljoner euro. Orderingången ökade också kraftigt till 9,11 miljarder euro.
Företagets två segment är industritruckar inklusive tjänster (Linde, Still, Baoli, Fenwick, OM Volta) och automationslösningar för lager (Dematic). Inom trucksegmentet minskade orderingången med 1,4 procent till 213 000 nya truckar. Tack vare stark efterfrågan på service och tjänster ökade intäkterna på trucksidan totalt med 8,2 procent till 6,41 miljarder euro.
Intäkterna i Dematicdelen med sina automatiserade lagersystem, växte dubbelt så snabbt under året med 15,7 procent och stannade på 2,38 miljarder euro.
Under året gjordes två större investeringar som företaget betecknar som strategiska:
Koncernen investerar uppemot 100 miljoner euro fram till år 2025 i en ny fabrik för elektriska motviktstruckar i staden Jinan i provinsen Shandong. Samtidigt startar man ett samriskföretag med kinesiska bolaget Weichai Power.
Kion har också nyligen köpt det brittiska programvaruföretaget Digital Applications International, DAI, med 240 anställda som är inriktade på automatisering av logistiksystem. Det ska samordnas med Dematicdelen av företaget.