Johan Danielsson, som valdes till Europaparlamentet i februari i år, har utsetts till socialdemokratisk samordnare i parlamentets trafikutskott, han lämnar därmed rollen som förste vice ordförande i utskottet. Hans första stora uppdrag är att ta vägpaketet i mål. (NY VERSION)
– Acceptabla kör- och vilotider för chaufförer är en viktig del för att göra arbetstagarnas situation bättre, säger socialdemokraten Johan Danielsson i ett pressmeddelande. Det handlar om säkerhet och arbetstider som är hanterbara. Och säkerhet även för alla andra på vägarna.
Johan Danielsson valdes i juli i år till förste vice ordförande i trafikutskottet i EU-parlamentet. Den positionen får han nu lämna eftersom han nu utsetts till samordnare med ansvar för att leda de socialdemokratiska ledamöterna i transportutskottet.Han kommer att representera gruppen i förhandlingarna med de andra politiska grupperna. Danielsson är född och uppvuxen i Borlänge. De senaste nio åren var han ansvarig för EU-arbetet på den fackliga centralorganisationen LO. Han sitter även i Europafackets styrelse.
– Vi har ett liggande förslag från föregående parlament och det är detta vi måste göra allt för att driva igenom. Det är upp till oss att det godkänns, säger Johan Danielsson. Nu tar vi vägpaketet hela vägen in i mål.
Europaparlamentet antog sin position i april 2019 men det är det nyvalda parlamentet som ska godkänna denna. Transportutskottet röstar 24 september. Går förslaget igenom, kommer slutförhandlingar att inledas, vilket innebär att Europaparlamentet, Europeiska Rådet och EU-kommissionen ska jämka ihop sig. Går det inte igen, som det gjorde i våras, måste Europaparlamentet arbeta om sin position från grunden.
– Europaparlamentet lyckades i våras till sist bli överens om schyssta villkor även inom vägtransportsektorn. Nu blir det vår uppgift att försvara den positionen och i förhandlingar med rådet driva igenom att svenska kollektivavtal ska gälla för dem som kör på våra vägar, tillägger Johan Danielsson.