
Efter avvecklingen av industriverksamheten i Kockums Industrier under 2013 är det ännu oklart vem som kommer att ta över och göra affär av företagets järnvägsvagn för trailrar, Megaswing.
Tåg- och miljövänner har talat glatt om lösningen Megaswing, från Kockums Industrier – en tågvagn som samtidigt är sin egen av- och pålastningsramp.
Den gör det möjligt att rulla trailrar av och på tågvagnen med hjälp av terminaltraktor – vilket i sin tur gör att alla trailrar kan färdas på tåg, inte bara den bråkdel av dem som är särskilt byggda för att kunna lyftas med kran. Det gör också att av- eller pålastningen kan ske på fler platser, eftersom ingen kran behövs och eftersom tåget utan vidare kan stå kvar under luftledning.
Kockums Industrier finns kvar som bolag men dess 150-åriga tågvagnsproduktion avvecklades för ett par år sedan. Vd Björn Widell säger till Transportnytt att Megaswingprojektet är i högsta grad levande, i meningen att Kockums söker aktörer som vill förvärva rättigheter för att tillverka och sälja produkten, som är färdigutvecklad. Han bekräftar däremot att det för tillfället inte pågår någon tillverkning eller försäljning av exemplar, eller löpande teknisk vidareutveckling.
När en trailer ska dras på eller av Megaswingvagnen vrids en del av vagnen snett åt sidan så att trailern kan köras upp på den.
Kockums Industriers Megaswing står med i det nyligen avslutade EU-projektet Bestfacts lista över 157 logistiklösningar som ska tjäna som särskilt goda exempel på miljömässig hållbarhet. Enligt översikten i Bestfact-katalogen har vagnar av den sexaxliga modellen Megaswing Duo använts i kommersiell trafik mellan Malmö och Eskilstuna. Utvecklingshistorien går tillbaka till 1980-talet: 1988 visades den första prototypen upp av det som då var det finska företaget Transtech, på en utställning i Hamburg, återger Besfact.