106 seminarier, presentationer eller utfrågningar går under rubriken transportfrågor under nästa veckas årliga politikervecka i Almedalen. Bland annat får infrastrukturministern fråga ut storbolagsföreträdare om hur varuägarna tar sitt ansvar som beställare.
Inte mindre än 241 evenemang under veckan är rubricerade som infrastrukturfrågor, varav transportfrågorna alltså utgör en väsentlig del. Och av dessa är det 29 som behandlar logistik, 40 järnväg och 6 sjötransporter. Totalt omfattar veckan drygt 400 evenemang.
På eftermiddagen den 3 juli frågar Silent Mobility och Elbilsföreningen, på ett av dussintalet seminarier om elbilar, hur politikerna tänker sig fossilfria sektorer i storstäder, och natt-transporter. Samma dag ställer Trafikverket och EY frågan om hur framtidens infrastruktur byggs och finansieras. Investeras miljardbelopp i infrastruktur som baseras på gamla sätt att förflytta sig?
Infrastrukturminister Anna Johansson är inbokad på ett tiotal programpunkter, bland annat för att svara på hur lastbilskapningar ska stoppas. Den 4 juli utvecklar hon tillsammans med Martin Lundstedt, vd för Volvo Group, visionen om hur Sverige blir navet för utvecklingen av framtidens transportlösningar.
Den 5 juli vänder arrangörerna på steken och låter Anna Johansson ställa frågorna till industrin i gestalt av Stora Ensos och LKABs vd:ar. Tar varuägare ansvar som beställare?
Undrar man på vilket sätt Nya Ostkustbanan avlastar Stockholm och Mälardalen eller hur många nya bostäder som kan byggas på sträckan mellan Stockholm och Umeå, kan man den 4 juli lyssna på de tidigare infrastrukturministrarna Catharina Elmsäter Svärd och Ulrica Messing som utreder dessa frågor.
I trafikpolitiken talas alltmer om korridorer. Vilka affärsmöjligheter öppnas genom dem? Den Botniska korridoren, Norrbotniabanan, Nya Ostkustbanan och Näringslivets transportråd arrangerar ett möte den 4 juli med Pat Cox, samordnare från EU-kommissionen. Även där medverkar Anna Johansson. EU har pekat ut nio geografiska och två horisontella korridorer som ska öka Europas tillväxt. Satsningarna på deras infrastruktur ska ha förverkligats 2030.
Måndagen den 3 juli inleder Näringslivets transportråd en serie aktiviteter där man bland annat tar upp resan mot ett fossilfritt Sverige, ifrågasätter vägslitageskatten, samt diskuterar hur vi minskar lastbilarnas miljöpåverkan och hur en hållbar energiförsörjning ser ut för industrin.
Den 4 juli hålls ett seminarium om Riksdagens klimatpolitiska transportmål, med företrädare för näringsutskottet och trafikutskottet, samt myndigheter och industri. Beundransvärd ambition eller miljömässig björntjänst, lyder frågan i underrubriken.
Politik tar stor plats, men innovation får också sitt.
Under Arena för vätgas och bränsleceller som hålls den 3-4 juli presenteras hur transportsektorn kan bli helt utsläppsfri. Tolv ledande företrädare för näringsliv och kommuner visar hur både transport och energilagring kan bli helt emissionsfria med hjälp av vätgas och bränsleceller.
Serendipity Challenge har samlat 100 entreprenörer och innovativa bolag från olika branscher. Två av finalisterna riktar sig mot logistikbranschen, RMBL Strip med en idé om automatiskt självreglerande takluftriktare till lastbilar och Einride som gjort ett transportsystem för förarlösa och eldrivna lastbilar.