Helsingborgs hamn har beställt fyra eldrivna terminaltraktorer av Terberg. Truckarna som ska användas för containerhantering i hamnen kommer att levereras i början på nästa år.
Terberg lanserade sina elektriska terminaltraktorer av modellen YT203-EV i början på det här året. Helsingborgs hamn har beställt det största batteripaketet till truckarna som är på 222 kWh. Helsingborg är landets nästa största containerhamn och terminaltraktorerna är avsedda att användas dygnet runt alla dagar i veckan. Livslängden förväntas vara minst tio år.
Bart Steijaert som är vd i Helsingborgs Hamn AB säger i ett pressmeddelande från Terberg att hamnen planerar att utsläppen av koldioxid och kväveoxider från verksamheten i hamnen ska vara noll om fyra år, år 2024. Då ska alla terminaltraktorer i hamnen vara ersatta med den nya generationen som går på el
– Vår strategi är att vara den mest miljövänliga hamnen i Skandinavien till dess, uppger Steijaert.
– Terberg är en av de första leverantörerna som kan erbjuda eldrivna terminaltraktorer och deras utrustning är mycket pålitlig. Vi vet att det fungerar.
När det gäller laddning och strömförsörjningen så överväger Helsingborg olika alternativ. Här samarbetar man med det kommunalägda kraftföretaget Öresunds Kraft AB som ligger som närmsta granne i hamnen
Terminaltraktorerna levereras av den stora danska återförsäljaren NC Nielsen som också ansvarar för service och reservdelar.