REPORTAGE. Logistikkoncernen Scandinavian Shipping & Logistics har på kort tid både förvärvat företag och rekryterat ny kompetens. Målet är att växa i lagom takt och samtidigt förbli ett specialistbolag.
På ett sätt kan man säga att historien om det Göteborgsbaserade logistikföretaget Scandinavian Shipping & Logistics började 2017. På ett annat sätt sträcker sig företagets rötter tillbaka betydligt längre än så.
— Embryot till Scandinavian Shipping & Logistics uppstod i slutet av 1990-talet under min tid på Greencarrier. Då var Scandinavian Shipping & Logistics ett dotterbolag till Greencarrier som bedrev ren linjeagentur åt ett antal stora rederier, säger Björn Eklund, som var en av grundarna till den globala Greencarrier-gruppen och idag är majoritetsägare och styrelseordförande i Scandinavian Shipping & Logistics.
Han fortsätter:
— 2017 beslutade jag och min medgrundare oss för att gå skilda vägar. Jag sålde då alla mina aktier i Greencarrier, samtidigt som en del av köpeskillingen bestod av dotterbolaget Scandinavian Shipping & Logistics.
Såg potentialen
Även om Björn Eklund först hade tänkt ägna sig åt annat fortsatte transportbranschen att locka, samtidigt som han såg potentialen i Scandinavian Shipping & Logistics.
— Jag hade jobbat en del med SSL i Greencarrier-gruppen och visste därför att det var ett företag med väldigt bra förutsättningar.
Det som också lockade Björn Eklund var att Scandinavian Shipping & Logistics redan från starten var mer av ett specialistbolag som inte är verksamt på de stora marknaderna eller konkurrerar med de globala transportföretagen.
— Det finns så många andra som är bra på det här med samlastning och att driva trafik på de stora containertraderna till Asien, Sydamerika och USA och så vidare. Målet med Scandinavian Shipping & Logistics var och är istället att verka på de mer udda marknaderna och med kanske lite andra transportslag, där det krävs mer kompetens och specialistkunskaper.
”Lite för litet”
Ett bekymmer var dock att företaget enligt Björn Eklund var ”lite för litet” och alltför mycket inriktat på linjeagentur.
— Vi kände att vi var för beroende av enskilda medarbetare och av enskilda kunder. Därför behövde vi göra företaget starkare och ha fler ben att stå på.
Sagt och gjort. Ett första steg att stärka upp företaget blev att förvärva transportföretaget Unitrans, vilket skedde 2018. Enligt Johan Ignell, som är vd för Scandinavian Shipping & Logistics, innebar det att man breddade sig inom två sektorer.
— Dels fick vi in mer kompetens på tullsidan, eftersom Unitrans haft mycket tullverksamhet, dels fick vi in fler medarbetare som är duktiga på klassisk spedition oavsett transportslag. Så tullbiten från Unitrans heter idag SSL Customs, medan speditionsverksamheten från Unitrans — som främst är inriktad på Spanien, Italien och Portugal — idag ligger under vårt affärsområde SSL Freight Forwarding, säger vd:n Johan Ignell.
Förvärv nr 2
Ett ytterligare förvärv gjordes året efter, då man köpte majoriteten av Jönköpingsbolaget CR Cargo — ett bolag mer inriktat mot rena lastbilstransporter österut, däribland de gamla Sovjetstaterna.
— Det ingår numera i vårt affärsområde SSL Overland, där vi även inkluderat det förvärv vi gjorde 2022, då vi köpte bolaget Ystad Transport & Logistics, säger Johan Ignell och berättar att även Ystadsföretaget länge varit starka på lastbilstransporter österut.
— Sammantaget gör det oss ännu starkare på länder och områden som Baltikum, Polen, Ukraina, Turkiet och ännu längre österut.
Stor kompetens i öst
Enligt Björn Eklund innebär det faktum att man har stor kompetens på transporter österut — inte minst i gamla Sovjetstater som Kazakstan, Uzbekistan och Mongoliet — att man skiljer ut sig från andra transportföretag.
— Det är marknader som kräver mer specialistkunskaper och gör oss ännu mer nischade. Det är också flöden och transporter där du som enskild medarbetare kan göra mer skillnad för kunden än om du jobbar med vanliga containertransporter till Asien. Det blir mer attraktivt för kunderna och mer tillfredsställande för medarbetarna, säger Björn Eklund och tillägger:
— Lite förenklat skulle man kunna säga att vi hellre jobbar mot Ulan Bator än Hong Kong, även om vi hanterar det också.
Skynda långsamt
Björn Eklund betonar vikten av att skynda långsamt i samband med förvärv, och att man i nuläget inte har några konkreta planer på ytterligare företagsköp.
— Det är oerhört viktigt att vara noggrann vid förvärv och vara säker på att de nya medarbetarna passar in i vår företagskultur och att deras befintliga kunder passar oss. Visst vill vi växa och bli ännu bättre och starkare, men vi växer hellre långsammare än att vi måste nå ett visst omsättningsmål en viss tidpunkt. Vi har en lång tidshorisont för företaget, säger Björn Eklund.
Johan Ignell, som hade en lång karriär inom Greencarrier innan han 2018 tog steget över till Scandinavian Shipping & Logistics, fyller i:
— Efter vårt senaste förvärv har vi lite grand ändrat inriktning och mer riktat in oss på organisk tillväxt, det vill säga att anställa riktigt duktiga människor med rätt kompetens. Bara under första kvartalet i år har vi anställt tolv personer i Göteborg, och att kombinera förvärv med att växa organiskt på det sättet tror vi är en väldigt bra strategi.
”Personalen är vårt bolag”
Vid starten 2017 hade företaget cirka 20-25 medarbetare, idag är antalet medarbetare uppe i ungefär 80 fördelade på kontoret i Göteborg och övriga kontor i Ystad, Jönköping, Norrköping, Malmö, Helsingfors och Vilnius.
— Personalen är vårt bolag, det är de som skapar värde åt oss och våra kunder. Därför gäller det för oss att vara en attraktiv arbetsgivare och skapa en bra gemenskap och att ta in rätt människor, säger Johan Ignell och tillägger att det är en stor spridning bland företagets alla kunder.
— Vi har ju hundratals kunder på ett år och det kan vara allt från kända globala importörer och exportörer till små kunder som bara har en skeppning då och då.
Ytterligare sektorer
Scandinavian Shipping & Logistics hade 2022 en omsättning på cirka 750 miljoner kronor, och förutom ovan nämnda affärsområden är man också verksamma inom några ytterligare sektorer.
— Förra året startade vi dotterbolaget SSL Projects, som ägnar sig åt projektspedition. Enkelt uttryckt är det allt slags gods som inte går att transportera på en vanlig lastbärare, som exempelvis delar till vindkraftverk, turbiner, transformator och liknande, säger han och fortsätter:
— Utöver det har vi också affärsområdet SSL Port Services, som primärt är verksamt i Norrköping med att klarera fartyg.
Så sent som i början på året blev man dessutom utsedd till ny agent för det globala feeder-rederiet X-press Feeders, plus att man har ytterligare en nyhet på gång gällande trafik på Storbritannien.
— Vi har precis skrivit agentavtal med en speditör i UK som heter AGI Global Logistics om att samarbeta med lastbilstransporter mellan Sverige och Storbritannien. Det blir en stor satsning för oss, och som givetvis hänger ihop med vår satsning på tullsidan, säger Johan Ignell, vd för Scandinavian Shipping & Logistics.
FAKTA SCANDINAVIAN SHIPPING & LOGISTICS
Vad: Transport- och logistikföretag som är verksamt inom spedition, linjeagentur, tullhantering, projektlaster och fartygsklarering.
Placering: Huvudkontor i Göteborg, kontor även i Ystad, Jönköping, Malmö, Norrköping, Helsingfors och Vilnius.
Antal anställda: Ca 80
Omsättning: 754 MSEK (2022)
Ägare: Björn Eklund (70%), Johan Ignell (15%) och tyska shippinggruppen Menzell Döhle (15%).