Demotåg med digitalt automatkoppel körs på prov mellan Nässjö och Göteborg.
Ett demonstrationståg med digitalt automatkoppel har börjat rulla på sträckan Nässjö–Göteborg.
Demotåget ingår i ett europeiskt samarbete där målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet — något som bland annat ska ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg.
Det är här demonstrationståget med det digitala automatkopplet kommer in i bilden. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna och är avsett att modernisera godstrafiken på järnväg.
– Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna, kommenterar Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park.
Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med digitalt automatkoppel.
Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen för digitala automatkoppel. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer.
Enligt projektet kommer innebär digitala automatkoppel att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg.
Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras.