Pandemin späder på ökningen av näthandeln. Störst är ökningen i Norden, enligt Retailbarometern.
Den pågående pandemin och restriktionerna som införts på de flesta håll förstärker trenden med en ökande e-handel. Snabbast växer e-handeln i Norden, enligt en rapport sammanställd av företaget Salesforce.
Allra mest ökar e-handeln i Sverige (29 procent), följt av Danmark (19 procent) och Norge (17 procent). Det visar den årliga undersökningen Retailbarometern.
Den här skillnaden kan förklaras av att svenska restriktioner har varit i stort sett konsekventa sedan mars, vilket skapar en större förändring i konsumentbeteende. Den kan också förklaras av det faktum att fler fall av covid-19 per capita har tvingat fler konsumenter att vidta extra åtgärder, enligt företaget Adyen som har gjort en undersökning om konsumenternas förändrade beteende i handeln på grund av coronapandemin.
Det här visade Aydens undersökning:
58% av svenskarna är oroliga för att vara nära människor de inte känner när de är i en butik och att det inte går att upprätthålla social distansering i fysiska butiker
50% uppger att de vill minska den mänskliga interaktionen med butikspersonal genom att använda självutcheckningslösningar.
Fyra av tio (41%) uppger att de föredrar kontaktlösa betalningar för att de är oroliga över hygienen på kortterminaler.