Det heter Candela P-30 och drar 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor. Och det blir passagerare i Sverige som får nöjet att låta sig transporteras i den nya pendelbåten.
Eldrivna Candela P-30 är världens första eldrivna bärplansbåt. Hon är 12 meter lång, har en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil i 23 knops fart. Toppfarten är 30 knop.
Candela P-30 sjösätts under fjärde kvartalet nästa år, varefter fartyget ska gå i sex månaders testtrafik hos tillverkaren – Lidingöbaserade företaget Candela. Om projektet går som beräknat sätts fartyget in i reguljär trafik i i Stockholmsområdet.
Var Candela P-30 sätts in är inte bestämt, men på linjen 83X – Vaxholm-Slussen – beräknas eldriften och bärplanens effektivitet kunna spara 5,2 miljoner kronor, eller 40 procent, i driftskostnader per år. Restiden kortas med 15 minuter. Dessutom är bärplansfärjans svall enbart tio centimeter höga vilket kraftigt uppges minska den stranderosion som nuvarande skärgårdsbåtar orsakar.
Innovationsprojektet som omfattar 20 miljoner kronor finansieras av Trafikverkets FoI-portfölj för sjöfartsområdet med knappt 50 procent och tillverkaren Candela Speed Boat AB, med cirka 50 procent.