Vid sidan om den starkt ökande e-handeln har Postnord under pandemin sett hur en annan kategori försändelser oväntat ökat.
På Postnord ser man ett ökat intresse bland svenskarna under det första pandemiåret – 2020 – för att skicka försändelser mellan privatpersoner. Utöver att pandemin ser ut att ha skapat en ökad vilja av att skicka fysiska hälsningar hos privatpersoner märks även ett växande intresse för begagnathandel bland svenska konsumenter.
Svenskarna har under det senaste året skickat fler försändelser än på flera år. Den största ökningen står tjänsten Skicka Lätt för, vilket är spårbara leveranser av paket under 2 kilo. Tjänsten har ökat i försäljning med cirka 80 procent jämfört med föregående år. Även försäljningen av förfrankerade förpackningar har ökat med 20 procent.
Enligt årsrapporten av E-barometern har nästan varannan e-handelskonsument handlat begagnat under 2020. Men det är inte endast förfrankerade påsar och Skicka lätt som har ökat i popularitet, utan även vykort visar ett litet trendbrott. Antalet vykort som skickas via tjänsten Riktiga Vykort har ökat med 65 procent jämför med föregående år.
Statistik över Postnords försäljning av konsumentprodukter 2020 i jämförelse med 2019 års försäljning:
Skicka Lätt-brev har ökat med 80 procent.
Förpackningar har ökat med 20 procent.
Riktiga Vykort har ökat med 65 procent.