Av Sjöfartsverkets fem isbrytare är ett fartyg anpassat för isbrytning i Vänern och ett används som forskningsfartyg.
Sjöfartsverket har utöver sina fem isbrytare även två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga.
Ale: Minst av de fem isbrytarna och specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern (har Vänern som primärt arbetsområde). Byggd 1973 av OY Wärtsilä i Helsingfors.
Atle: Levererad 1974. Först av isbrytarna i Atle-klassen, där även Frej, Ymer samt de finska isbrytarna Urho och Sisu ingår. Byggd för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken.
Frej: Levererad 1975 och den andra svenska isbrytaren i Atleklassen.
Ymer: Levererad 1977 och därmed den sista isbrytaren i Atleklassen.
Oden: Byggdes i Göteborg och togs i bruk i januari 1989. Byggd både som isbrytare och forskningsfartyg och har fungerat i båda rollerna sedan dess. I september 1991 blev Oden världens första icke-atomdrivna övervattensfartyg att nå nordpolen. Under vintrarna används hon för isbrytning i Bottniska viken och på somrarna chartras hon ut för forskningsexpeditioner i Arktis.
Läs mer om Sjöfartsverkets isbrytare HÄR