I år öppnas det som är en del av godsstråket genom Skåne för persontrafik. Något som ger både fler och snabbare förbindelser mellan Malmö och Helsingborg.
Den 19 kilometer långa och enkelspåriga elektrifierade Lommabanan går mellan Kävlinge i norr och Arlöv strax utanför Malmö i söder. Lommabanan öppnades för trafik 1886 men persontrafiken lades ned 1983. Sedan dess har järnvägssträckan bara trafikerats av godståg och utgör idag en del av godsstråket genom Skåne som går mellan Ängelholm oh Trelleborg.
I år öppnar Lommabanan återigen för persontrafik då Skånetrafiken åter börjar köra vissa av sina tåg mellan Malmö och Helsingborg på sträckan, däribland linjen ”Pågatåg Express”, som med den nya sträckningen på Lommabanan kommer korta sin restid Malmö-Helsingborg till 38 minuter.
Öppningen av Lommabanan för persontrafik med Pågatågen innebär också att flera platser längs järnvägssträckan får ett tågstopp:
Alnarp: Vid Lantbruksuniversitetets område på slätten strax norr om Malmö byggs en helt ny station som planeras stå färdig till 2026.
Lomma: Det gamla villasamhället återfår efter många år sin järnvägsstation när trafiken startar senare i år.
Flädie: Den lilla byn strax norr om Lomma får en station, som planeras stå klar att öppna 2026.
Furulund: Samhället strax söder om Kävlinge får tillbaka sin järnvägsstation. Den öppnas för trafik så fort trafiken återupptas på Lommabanan senare i år.