En av världens största lastbilstillverkare har nu rullat igång testerna av sin vätedrivna tunga lastbil, som är en vidareutveckling av den konceptlastbil som man visade förra året.
Nu är testerna i full gång av vätedrivna lastbilen Mercedes-Benz Gen H2. Det är första steget i tillverkaren Daimlers strategi att satsa på bränsleceller för elektrifiering av tunga fjärrtransporter. 2027 räknar man med att lastbilen kommer att finnas att köpa.
Mercedes-Benz Gen H2 rullar på företagets testbanor sedan slutet av april.
Gen H2 bygger på modellen Actros men all teknik är helt ny. Gen H2 måste genomgå lika många tester som om det var en helt ny lastbilsmodell. Det beror bland annat på att vibrationer i Gen H2-lastbilen uppträder på nya sätt och på nya delar av bilen.
Daimlers mål med Gen H2 är en lastbil med 40 tons totalvikt och en räckvidd på minst 100 mil på en tank väte (80 kg). Daimlers plan är att använda flytande väte då det ger lättare tankar och tar mindre plats men kräver extremt låga temperaturer. Tekniska lösningar för detta ska presenteras senare i år, därför drivs bilen än så länge med väte i gasform.
Gen H2 får även ett batteri som laddas löpande av bränslecellen och som kan ge 500 extra hästkrafter vid behov.