I år och de närmaste åren framöver pågår och startar en rad byggprojekt längs E20/E18 mellan Göteborg och Stockholm som kommer att göra nästintill hela vägsträckan till mötesfri landsväg med mitträckesväg och motorväg.
De två dominerande alternativa vägförbindelserna mellan Stockholm-Göteborg – E4/RV40 respektve E18/E20 – har fortfarande en bit kvar till full motorvägsstandard. Öppnandet av motorvägssträckan längs riksväg 40 förbi Ulricehamn härom året innebar att sträckningen E4-riksväg 40 är mötesfri landsväg eller motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg.
För den trafik mellan Göteborg och Stockholm som väljer alternativet E18-E20 via Västerås-Örebro-Mariestad-Alingsås återstår idag flera sträckor med vanlig landsväg med två körfält – sträckorna Alingsås-Vara och Skara-Mariestad.
Redan i år har flera byggprojekt startat som innebär att hela längs E20 och E18 mellan Göteborg och Stockholm – så när som på enstaka broar – kommer att bli mötesfri landsväg eller motorväg inom bara några år.
Förbättringarna längs E20-E18 mellan Göteborg och Stockholm innebär dels att vägsträckorna med mötande trafik breddas och förses med mitträcke och antingen 3 eller 4 körfält, det vill säga blir 2+1-väg eller 2+2-väg. Förändringar som innebär ökad framkomlighet då nästan hela sträckan kommer ha minst 3 körfält.
E20-E18 mellan Göteborg och Stockholm får också tre nya motorvägssträckor – Tollered-Ingared, Alingsås-Vårgårda och Köping-Västjädra.
På planeringsstadiet och i väntan på beslut ligger fortfarande en utbyggnad av E20 genom Alingsås till motorväg, där den befintliga fyrfältsvägen ska förses med trafikplatser istället för dagens rondeller.
ÖVRE BILDEN T H: Överst – nuvarande E20 utanför Skara. Nederst – nuvarande E20 utanför Mariestad. Foto: Trafikverket
NEDRE BILDEN T H: E20 (sedd från öster) vid Tollered strax öster om Göteborg där vägen, som sedan den byggdes på 1940-talet har två körbanor med fyra körfält, nu byggs om till motorvägsstandard. Foto: Trafikverket
Här är alla pågående och planerade projekt längs E20-E18 Göteborg-Stockholm:
Tollered-Ingared: Sträckan har sedan den byggdes på 1940-talet två körbanor med 4 körfält. Ombyggnad till motorvägsstandard pågår, där de få kvarvarande korsningarna stängs och två nya trafikplatser byggs.
Alingsås-Vårgårda: Bygget av 15 km ny motorväg mellan Bälinge strax norr om Alingsås och södra infarten till Vårgårda pågår just nu. Motorvägen byggs vid sidan om nuvarande E20, som är vanlig landsväg med två körfält och går genom flera byar. Öppnas för trafik 2021. Sträckan förbi Vårgårda förbättras också genom att en planskild korsning byggs som samt att korsningen E20 riksväg 181 alldeles norr om Vårgårda byggs om till planskild korsning.
Vårgårda-Vara: Ombyggnad av 44,9 km av befintlig väg med två körfält till mittseparerad 2+1 respektive 2+2-väg. Bygget sker i tre etapper, där två etapper är påbörjade och den sista startar 2021. Längs sträckan byggs även två faunapassager över E20. Några kilometer nortr om Vårgårda byggs också en 7 kilometer ny sträckning av E22 strax väster om nuvarande E22, samt en ny trafikplats där E22 korsar länsväg 2500.
Skara-Mariestad: 28 km landsväg med två körfält byggs i två etapper om och breddas till mittseparerad 2+1 respektive 2+2-väg, där merparten av sträckan är 2+2-väg. Etapp 1 är påbörjad medan etapp 2 har byggstart 2023.
Köping-Västjädra: Den enda kvarvarande sträckan av E18 mellan Stockholm och Örebro som idag inte är motorväg. Här byggs den mitträckesförseda 2+1-vägen mellan östra infarten till Köping och Västjädra strax väster om Västerås om till motorväg.
Se Trafikverkets karta här under med samtliga aktuella byggområden längs E20 och planerade öppningsdatum för de nya vägsträckorna.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09