– Väldigt många har fokuserat på att få folk att trycka på köpknappen. Vi är mer intresserade av vad som händer därefter, sa e-handlaren och serieentreprenören Pär Svärdson i en intervju inför publik på mässan Logistics & Distribution.
Det var fullsatt vid Logistikscenen när Pär Svärdson, som sedan fem år driver nätapoteket Apotea, intervjuades av Transportnytts Alexander Kristofersson på Kistamässan i onsdags. Han berättade öppenhjärtigt om sina drivkrafter vid starten och delade med sig av handfasta råd och tips för en framgångsrik e-handel.
– När vi började för drygt 20 år sedan var det många av oss som började med e-handel som i första hand var väldigt intresserade av marknadsföring. Vi som drog igång Adlibris tyckte istället det var mer kul med it och logistik.
Just frågan om att ha kollen på vad som händer när kunden tryckt på köpknappen är nyckeln till en framgångsrik e-handelsaffär anser Pär Svärdson.
– Om man lyckas att få iväg nittionio komma nånting procent av paketen utan problem så går det inte att sitta nöjd med det. Då finns det alltid några kunder som inte fått det de de förväntat sig. Och de kunderna är till 100 procent missnöjda med leveransen.
– Kan man inte lösa de så har man en lång svans av missnöjda kunder som talar om det för sina vänner och bekanta.
Han fick frågan av Alexander Kristofersson om det stämde att det stämde att de nya leveransuppläggen ofta testades där Pär Svärdson själv bor.
– Jo vi har absolut kört ut grejer på Lidingö för att testa. Det gällde särskilt när vi i ett annat bolag provade med mat. Att få hem mat är en helt annan sak än att få hem ett vanligt paket. Så det är bra att testa själv.
– Hur leveransen sker är viktigt. Folk hör av sig till oss om killen som kommer med paketet är slarvigt klädd eller leveransen är dåligt packat. För kunderna blir chauffören lite som expediten på Ica.
En deltagare i publiken, från ett möbelhandlande företag, bad om goda råd. Pär Svärdson betonade att viktiga drag i bra e-handelslogistik går igen oberoende av varans mått.
– Se till att du själv läser igenom den information som går ut till kunderna, till exempel orderbekräftelse och fraktdokumentationen. Mycket ofta är den fel, eller går inte att förstå.
Pär Svärdsson om paketombuden:
– Paketombuden är ett mycket svenskt fenomen som inte alls är lika vanligt i utlandet. Om leveranserna till ombuden dominerar idag, så tror jag att proportionerna blir omvända om bara några år. Det är oerhört mycket bättre att få hem paketen.
… om gratis frakt:
– Det finns ingen gratis frakt. Vi bakar in frakten i priset. Det beror på att kunderna är väldigt negativa till att behöva betala för frakten. Visst finns det de som bara handlar för en tia och det paketet är ju ingen bra affär för oss. Men det är för att testa oss, de återkommer sedan med betydligt större beställningar.
… om leveranstider:
– Att packa och skicka en sak snabbt kostar inte mer för oss än att vänta med det. Det är dessutom bra för oss för då hinner kunden inte ångra sig och returnera beställningen.
… om automatisering:
– Vi har alltid satsat på icke-automation, men har ett högt automatiserat it-system. Skälet är att vi inte har en aning om vad som händer nästa år. Det är bra att kunna ”kötta” när det kommer en ordertopp som man kan med en manuell lösning. Då kan hela kontoret komma ner och packa om det behövs.
– Jag var inne på en tysk, helt automatiserad, anläggning som klarade att få iväg 400 000 böcker på en dag. Jag frågade: men vad gör ni om det blir 401 000? ’Då får vi bygga ett nytt hus.’
Mats Udikas