Sedan förhandlingar mellan APM Terminals i Göteborg och Hamnfyran åter strandat och lockout råder i containerhamnen söker sig nu hamnens kunder till andra och pålitligare rutter.
Enligt uppgifter från APM kommer kapaciteten att reduceras till 40 procent av normal kapacitet, vilket kommer att leda till stora förseningar.
– Vi är Nordens största samlastare av styckegods på import och export och Göteborg är största navet för oss, säger Nordicons vd Linus Ahlm till Transportnytt. Det blir problematiskt. Vi får helt enkelt i så stor utsträckning som möjligt köra över alternativa hamnar.
Nordicon aviserar att man kommer ta ut ett ”Container relocation surcharge” för all exportlast som måste köras på bil till andra utlastningshamnar samt ett ”Rate additional” i de fall rederierna tar ut en högre sjöfrakt från aktuell hamn.
– Det gäller framför allt Helsingborg och andra västkusthamnar, men vi har även tittat på Stockholm och Gävle.
Trots övertidsblockad och lockout råder inte totalt stopp i containerhamnen. Men kunderna kanske inte vill riskera att få gods försenat och därför helt väljer bort Göteborg?
– Hamnen har arbetat mycket övertid förut och haft öppet sent på kvällarna, vilket är det normala tillståndet, säger Linus Ahlm. Med 40 procent av normal kapacitet är frågan om de hinner lasta av båtarna och hantera alla containrar som ska in och ut på den tiden.
När det gäller importen så planerar flertalet rederier att transportera containrar via alternativa svenska hamnar för att undvika Göteborg. Även här kommer merkostnaden för att köra dessa containers debiteras extra.
Det råder stor ovisshet just nu om hur rederierna kommer hantera situationen, förklarar Linus Ahlm.
– De rederier vi anlitar på Nordamerika, till exempel ACL, ligger i ro-ro-hamnen och jag tror inte de berörs fullt ut av konflikten utan kommer klara sig i alla fall, säger Linus Ahlm. Så vi kommer fortsätta köra på Nordamerika över Göteborg. Men de andra vet jag inte om vi vågar ligga kvar hos.
– Sedan kan det hända att om många flyttar ifrån Göteborg så kanske containerhamnen klarar av den trafik som blir kvar på de 40 procenten, tillägger han.
Mats Thorén